tirsdag 9. august 2022

Moduler/tracker-musikk

For oss med gryende interesse for PC på slutten av 80-tallet var det et fantastisk univers som etter hvert åpenbarte seg, hovedsakelig med fokus på spill som ble stadig bedre når det gjaldt spillbarhet og ikke minst grafikk (les mer om det her).

Mitt første lydkort.
PCen hadde lenge ligget i bakleksen når kom til underholdningsverdi, maskiner som Commodore 64 og Amiga 500 lå lenge lysår foran både når det gjaldt lyd og grafikk. Og mens barn i dag nærmest har hodetelefonene fastlimt under enhver skjermaktivitet, var lydinntrykk fra en PC ikke-eksisterende. De primitive blipp-blipp-lyd fra noen spill var mer irriterende enn givende.

Så da de første lydkortene for PC kom rundt 1990 (les: Sound Blaster!), var det som en ny verden åpnet seg. Plutselig fikk vi "skikkelig" lyd - musikk, stemmer - det var en åpenbaring!

Vel, ikke helt. For i de fleste spill opplevde man bare at blipp-blipp-lydene ble bedre. Det tok en stund før spillene utnyttet mulighetene, og ennå var ikke tiden kommet for mp3-filer, CD-ROM eller YouTube.

Men om ikke alle spillutviklerne så mulighetene med det første, var det andre som hadde gjort nettopp det. Etter hvert begynte det nemlig å spre seg en ny type filer (slik som filer ble spredd den gangen; en uendelig lang rekke av venner og venners venner som lånte hverandre disketter hvis innhold ble kopiert og kopiert og kopiert).

Scream Tracker
Det var snakk om musikk i form av lydfiler vi kalte moduler laget med såkalte trackere på hjemmedatamaskiner av entusiaster. Miljøet hadde allerede blomstret i flere år blant Amiga-brukere, og nå som det spredde seg til PC-verdenen nådde det et høydepunkt.

Skjønt, entusiaster... Komponister er et bedre ord, for mye av musikken var av veldig høy kvalitet. Og det til tross for datidens teknologiske begrensninger i form av heller enkle samplinger (8 bit) og lyd i bare fire kanaler (etter hvert flere).

Flere av de mest talentfulle komponistene kom fra Skandinavia, og spesielt Finland, som også var hjemlandet til den fantastiske demo-gruppen Future Crew, hvis medlemmer produserte masse fantastisk musikk.

80- og 90-tallets mod-skapere var datidens Kygo og Alan Walker. Alle startet de på gutterommene med utgangspunkt i en datamaskin og talent. Med dagens datateknologi og muligheter for å spre musikk, er jeg sikker på flere av dem kunne blitt minst like store. I mine øyne (ører) er de uansett det.

Her er noen av mine favoritter og komponistene bak, disse og flere til kan høres på modarchive.org:
  • Space Debris (1991), Markus "Captain" Kaarlonen
  • Hymn to Aurora (1990), Fredrik "Horace Wimp" Skogh
  • Unreal II (2nd Reality demo soundtrack) (1993), Jonne "Purple Motion" Valtonen
  • Fountain of Sighs (1995), Adam "Scorpik" Skorupa
  • Dreams (1997), The Solid Energy Crew (Andreas Viklund, Björn Karlsson, John Johansson)
  • Ascent of the Cloud Eagle (1995), Andrew "Necros" Sega
  • Butterfly Flew Away (1995), Markus "Damaq" Kaikkonen & Janne "Swallow" Laitinen

P.S. Mediumet lever ennå, og det kommer fremdeles mye god musikk fra f.eks. norske LHS som lager noen fantastiske chiptunes. Det finnes også egen app for å spille mod-filer på mobilen (Xmp Mod Player).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar