Referat fra en såpeopera i regi av Elkjøp, Lefdal og LG, for spesielt interesserte:
TV skulle på plass i filmrommet, og jeg hadde bestemt meg for en 55" LED fra LG, 55LE850N, en toppmodell som har scoret ekstremt bra på alle tester og fått glimrende kritikk av brukere på AVforum.
Fant kun to forhandlere av denne modellen, Elkjøp og Lefdal. Etter tips fra brukere på AVforum, reserverte jeg et eksemplar på Elkjøp 21. mai siden tilgjengeligheten skulle være vanskelig (jeg skulle senere få vite nøyaktig hvor vanskelig!). Selgeren på Elkjøp (en kjekk kar) kunne ikke gi meg noen dato for levering, men mente det ikke burde ta så mange uker.
Vi gjorde oss ferdig med oppussingen av huset og dro på ferie etterpå, så det var ikke veldig hastverk rundt anskaffelsen. Men i begynnelsen av august begynte jeg å bli utålmodig. Selgeren på Elkjøp kunne fremdeles ikke gi meg noen dato for levering, og rådet meg sågar til å se om jeg fikk tak i den andre steder. Problemet var bare at det ikke var noen andre steder å få tak i den...
13. august sto plutselig TVen som tilgjengelig ("på lager") i Elkjøps nettbutikk. Utrolig nok kunne kundeservice fortelle meg at det hadde ingenting å si at jeg hadde ventet i nesten tre måneder på den i butikk, for nettbutikken har eget lager!
Selgeren i butikken kunne noen dager senere fortelle at de nå hadde fått forventet ankomstdato i oktober, og han rådet meg derfor til å bestille den i nettbutikken, hvilket jeg gjorde. Jeg fikk leveringsdato 23. august.
To dager senere kunne Elkjøps kundeservice fortelle meg at det var feil at den var tilgjengelig i nettbutikken, og at TVen ikke var på lager noe sted. Likevel fortsatte den å være "lagerført" på nettsidene... Men senere samme dag kontaktet kundeservice meg igjen, og de kunne nå fortelle at det var TVer på vei inn til dem likevel.
23. august ventet jeg hjemme hele ettermiddagen på en TV som aldri kom. Dagen etter ringte jeg kundeservice som kunne fortelle meg at det desverre hadde skjedd en feil - de hadde aldri hatt TVen tilgjengelig, og ante ikke når den kom på lager! Men jeg skulle bli kontaktet med ny leveringsdato så snart de visste noe mer.
Irritert dro jeg innom Lefdal som verken hadde TVen i butikk eller nettbutikk, men selgeren kunne "garantere" meg at TVen kom på hovedlageret 2. september, og jeg skulle få kjøpe en til redusert pris. Done! Jeg ringte deretter og avbestilte TVen hos Elkjøp, for nå måtte vel alt være i orden?
1. september kontaktet jeg Lefdals kundeservice for å forhøre meg om lagerdatoen fremdeles holdt vann. De kunne ikke se noen dato i det hele tatt, og ba meg ringe igjen i morgen når den egentlig skulle være på lager. Dagen etter fikk jeg beskjed om at det var ingen kjent leveringsdato! Jeg stakk innom butikken, og fikk der beskjed om levering 7. september. Kunne jeg stole på dette da?
Jeg hadde for alvor begynt å få nok, og ringte Elkjøp igjen ettersom de fremdeles hadde TVen som tilgjengelig i nettbutikken. Han kunne forsikre meg om at de hadde fem stykker på lager, så det var bare å bestille! Som sagt så gjort. Den skulle sendes dagen etter.
Dagen etter hadde jeg et ubesvart anrop på mobilen fra Lefdals butikk, samt en tekstmelding som sa at TVen var klar til henting hos dem! Dette fremkalte ambivalens siden jeg dagen før hadde fått motstridende beskjeder som indikerte at levering var ute i det blå. Jeg prøvde å ringe tilbake, men fikk kun tak i kundeservice på østlandet, og de kunne informere meg om at tekstmeldingen nok var feil, og at butikken sikkert hadde ringt meg for å fortelle nettopp dette.
Her var det ikke noe annet å gjøe enn å dra innom butikken for å finne ut av det. Og jammen var ikke TVen kommet! Jeg tvilte faktisk på det helt til damen på lageret trillet den ut til meg på sekkehjulet, men der var den!
Ville jeg så få avbestilt TVen fra Elkjøp i tide, før den ble sendt meg og jeg måtte betale fraktomkostninger? Ikke overraskende var informasjonen jeg hadde fått tidligere nok en gang en smule ukorrekt: TVen var ikke sendt til meg som lovet, men var på vei til lageret i Oslo fra Sverige! Så avbestillingen gikk greit, og TVen er vel i hus.
Konklusjon: Det er ikke ventetiden i seg selv om er problemet, men stadig skiftende leveringsdatoer og feilinformasjon fra kundeservice som fremkaller usikkerhet hos kunden.
Og LG: Gjør noe med tilgang og levering av deres produkter som dere driver tung markedsføring av på nettet! Jeg er sikker på at dere har mistet mange potensielle kjøpere av denne modellen i vår og sommer.
Men! Du HAR TVen! ;)
SvarSlettOg dette har vel igjen vist at akkurat DET kun er flaks, ganske mye svette, tårer og forbannelser, og eller mye tålamod som gjør noe som helst ut av seg i sluttfasen! :D
Ganske frustrerende. Vilje, plass og penger er på plass, og så er det komplett umulig å få tak i produktet...
SvarSlett